Nieuws van Marco Pas

Hier kunt u alle laatste nieuwtjes en actie`s van autorijschool Marco Pas terugvinden.

Introductie ITEC Nieuwe theorie-examen CBR


16/01/2014

Inhoud theorie-opleidingen blijft hetzelfde na introductie ITEC

Gepubliceerd op 15-01-2014 om 14:26
 

De inhoud van de theorie-opleidingen voor het rijbewijs verandert niet met de introductie van ITEC. De CBR-examens blijven namelijk qua inhoud exact hetzelfde als nu het geval is. ITEC is het nieuwe systeem waarmee het CBR theorie-examens gaat afnemen. ”De ABC-knoppen maken plaats voor een touchscreen, maar de vragen blijven exact hetzelfde. De huidige theorieboeken blijven dus uitstekend te gebruiken”, legt Irene Heldens van het CBR desgevraagd uit. Dit jaar gaan de meeste CBR-examencentra over op het nieuwe systeem.

Het enige dat verandert, is de manier waarop het examen wordt afgenomen. Heldens: “Het gaat individueel in plaats van in een groep gebeuren. De leerling kan zijn eigen tempo bepalen en de beeldopmaak zal een update krijgen. Maar omdat het examen inhoudelijk niet verandert, blijven de huidige leermiddelen gewoon geschikt.”

ITEC-theoriesysteem

Volgens de planning wordt halverwege 2014 het nieuwe ITEC theoriesysteem in gebruik genomen. Kandidaten beginnen niet meer met een klas vol leerlingen aan dezelfde toets, maar zullen de examenvragen ‘individueel’ maken. Dit met behulp van een touchscreen in plaats van de huidige ABC-knop. Op die manier wordt het mogelijk om leerlingen van verschillende rijbewijscategorieën in één zaal hun examen te laten maken.

De mogelijkheid om de zaal te vullen met kandidaten uit diverse categorieën, maakt dat het CBR in de toekomst efficiënter met de planning om kan springen. Heldens: “In de winter zijn er bijvoorbeeld weinig kandidaten voor het theorie-examen voor de motor. We kunnen op die momenten ook andere examen-categorieën in de examenzaal inplannen.”

Fraude

Bovendien gaat het nieuwe systeem fraude tegen. Heldens: “Zelfs al zitten er bijvoorbeeld twee B-kandidaten naast elkaar, ze kunnen onmogelijk bij elkaar afkijken. Iedereen krijgt immers een andere serie vragen en de theorie-kandidaten worden van elkaar gescheiden door tussenschotten.”

Daarnaast kunnen kandidaten voortaan meteen naar de volgende examenvraag toe als ze het antwoord weten. “We hebben die verandering getest en deelnemers bleken het fijn te vinden dat ze hun eigen tempo kunnen bepalen”, aldus de zegsvrouw. Een groep begint op de gereserveerde tijd aan de examens, maar de individuele kandidaat kan weg zodra hij klaar is met zijn toets. “We hebben in onze proeftuinen in Haarlem en Rotterdam ook getest of dat heen en weer lopen niet stoort, maar dat bleek goed te gaan.”

Verkeersleermiddelen

Verkeersmiddelenuitgevers Verjo, Smit Rijschoolservice en VekaBest laten weten hun boeken niet te wijzigen door de komst van ITEC. Bij Lens Media is de situatie anders. Die stelt in een reclamecampagne het volgende over de Lens-verkeersleermiddelen: “Dat betekent natuurlijk ook dat de leermiddelen zullen gaan wijzigen en dat u aan de huidige leermiddelen straks niets meer hebt.” En dat rijscholen dus nieuwe boeken bij hen zouden moeten bestellen. Maar volgens het CBR zijn die uitspraken dus onzin.

“We hebben van tevoren uitgebreid met de uitgevers van verkeersmiddelen gesproken. Dus zij weten heel goed wat er gaat gebeuren”, legt Heldens uit. “Zowel rijscholen als cursisten kunnen dus gewoon alle huidige verkeersleermiddelen blijven gebruiken.”

Oefenmaterialen

“Er hoeft inderdaad helemaal niets veranderd te worden. Onze boeken zijn up to date, ook voor ITEC”, zegt Chris Verstappen van Verjo. “We hebben van het CBR te horen gekregen dat het enkel om een verandering in de apparatuur gaat. Niet om een wijziging van de inhoud van het examen. Die informatie was helder.”

Karel Valkenburg van Smit Rijschoolservice zegt net als Verstappen dat hun verkeersleermiddelen prima te gebruiken zijn, ook als straks ITEC is ingevoerd. “Wijzigen is onzin, want er verandert nu inhoudelijk helemaal niks. Dat is de informatie die we van het CBR hebben gekregen. De vragen blijven namelijk hetzelfde.” Ook Erik Kantelberg van VekaBest zegt dat cursisten met hun verkeersleermiddelen gewoon prima voorbereid blijven op het CBR-theorie-examen. “Ook onze boeken blijven absoluut actueel.”

Theoriezaal

De eerste vier CBR-theoriezalen worden in de zomer van 2014 ingericht met het ITEC-afnamesysteem. Het is de bedoeling dat de overige 16 eind 2014 klaar zijn. Er wordt 7 miljoen euro in de nieuwe lokalen en systemen voor het theorie-examen geïnvesteerd. “Nogmaals, het enige verschil is dat de examens voortaan individueel worden afgenomen en dat de ABC-knoppen plaats maken voor een touchscreen”, benadrukt Heldens nogmaals. “Zowel de verkeersleermiddelen als de examenvragen blijven hetzelfde.”  



Inschrijven

Waarom inschrijven bij Marco Pas?

  • Regel direct je lessen
  • Gezellige en bekwame instructeurs
  • Kies uit voordelige pakketten
  • Je krijgt persoonlijke begeleiding
  • Vaste instructeur

Nu direct inschrijven

Tarieven

Wil je graag weten hoeveel jouw rijopleiding gaat kosten? Dat is eenvoudig uit te leggen. Klik op een link hieronder.


Tarieven autorijbewijs

Heb je nog vragen?

Bekijk dan de veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!


Veelgestelde vragen en antwoorden
Neem contact met ons op
Marco Pas lesauto voor autorijlessen Bel 06 2210 9542 (lokaal tarief)
Copyright © 2013 - 2017 Autorijschool Marco Pas. Alle rechten voorbehouden RB-Media Internet Solutions  |  Webdesign Breda